Dataverbruik organisaties als kans voor 'vergroening'
Dataverbruik organisaties als kans voor 'vergroening'
Internet dataverbruik vs energieverbruik
data wordt ‘doorgeleverd’ en doorberekend aan klanten,
maar energie niet (tenzij dit verdisconteerd zit in de prijs van dataverbruik…)
de ‘grote vervuiler’ als doorgeefluik
De ‘grote vervuilers’ zijn slechts een doorgeefluik voor fossiel en bijgaande emissies
niet 'verder gekeken', ‘over het hoofd gezien’
Bedrijven en organisaties i.h.a. houden hun eigen dataverkeer niet scherp in de gaten. Bij mobiel gebruik speelt dataverkeer wel een rol, al wordt het doorgaans niet gemonitord, maar bij vaste lijnen zijn er vrijwel geen gegevens beschikbaar over de hoeveelheid data die verbruikt wordt.
Dat is vreemd, omdat data weliswaar niet veel kost, maar wel een duidelijke koolstof-voetafdruk heeft. De klimaat-belasting van het internet is aanzienlijk en daarom wordt ook geadviseerd om het datagebruik (door de consument) zoveel mogelijk te beperken.
Bedrijven die zichzelf als ‘duurzaam’ afficieren zouden hun dataverbruik actief moeten monitoren en als streven hebben om dit waar mogelijk te beperken.
Het zou een doelstelling kunnen zijn voor komende jaren, reductie van dataverbruik en dus verkleinen van de koolstof voetafdruk van de organisatie. In het ‘sustainability report’ van de organisatie zou dit kunnen terugkomen. Daar wordt het zelden of nooit in genoemd (?).
Het data-verbruik van de consument is wel in grote lijnen bekend. Schatting is zo'n 10 Gb per maand in West-Europa. Dat is een grote portie van het resterende koolstof budget:
The average Internet user’s digital consumption results in the emission of 229 kilograms of carbon dioxide per year.
The remaining carbon budget consistent with a high likelihood of limiting global warming to 1.5 °C is just 501 kilograms of carbon dioxide per year, according to the Intergovernmental Panel on Climate Change.
Current internet use uses up, on average 41% of that budget
What's the carbon footprint of average Internet use?
www.anthropocenemagazine.org/2024/05/the-average-internet-user-spends-3230-hours-online-every-year-heres-the-carbon-footprint-of-that/
energy consumption of
- global data centres *
- data transmission networks *
- end-user devices
* collectively account for 2–3% of the global electricity consumption
The environmental sustainability of digital content consumption | Nature Communications
www.nature.com/articles/s41467-024-47621-w
ISP's hebben ook geen zicht op hun eigen dataverbruik, blijkt uit een rondvraag onder 3 Nederlandse telecom-bedrijven (persoonlijke mededelingen van KPN, Odido en Ziggo, 4-9-2024).
Vergelijking 1, de gemakkelijkste: ISP dataverkeer, eigen gebruik en voor klanten
Vergelijking 2, de grote Tech bedrijven met hun datacenters, als ‘grote vervuilers4’
Vergelijking 2 zit al wat dichter tegen ‘Shell als grote vervuiler, ipv eindklant, consument’, omdat het bedrijf (Google), als ‘entiteit’ een ‘duidelijk omkaderd’ energieverbruik heeft en dat ook in z'n jaarverslag vermeld. Maar feitelijk komt het voor het grootste deel voor rekening van de klanten en uiteindelijk de eindklant, nl. de consument.
Je zou als je niet beter wist kunnen beweren dat Google en Meta zeer grote vervuilers zijn, vanwege hun enorme, energieslurpende, datacenters. Maar die zijn niet (alleen) voor eigen gebruik. Integendeel, het gros van de opgeslagen en verzonden data is t.b.v. klanten. Uiteindelijk is de consument de ‘benificiair’, profiteert van deze service, direct (bv cloud-opslag van z'n foto's en filmpjes) of inderect (via bedrijven die klant zijn bij Google, Meta etc.)
Wordt dit eigen verbruik en dat t.b.v. klanten uit elkaar gehaald / onderscheiden? Worden Google en Meta als grote vervuilers genoemd of zelfs aangeklaagd? Deze bedrijven gebruiken data o.a. of m.n. voor analyse t.b.v. commercialisering ervan.
Het energieverbruik en daarmee de klimaatbelasting van big tech is groot. Googles energieverbruik stijgt nog steeds flink, vanwege de vraag naar AI.
electricity consumption by data centres and supply chain emissions were the primary cause of the increase, said Google
Google’s emissions have risen by nearly 50% since 2019, the base year for Google’s goal of reaching net zero, which requires the company removing as much CO2 as it emits
Big tech companies have become major purchasers of renewable energy in a bid to meet their climate goals (ofwel ze vreten alle beschikbare duurzaam geproduceerde elektriciteit)
Google’s emissions climb nearly 50% in five years due to AI energy demand | Google | The Guardian
www.theguardian.com/technology/article/2024/jul/02/google-ai-emissions
Toch zijn het vooral de klanten van Google die daarvan gebruik maken en dus het energieverbruik opstuwen.
The top 20 companies have contributed to 480bn tonnes of carbon dioxide equivalent since 1965 5
Saudi Aramco 59.26 fossil
Chevron 43.35 fossil
Gazprom 43.23 fossil
ExxonMobil 41.90 fossil
National Iranian Oil Co 35.66 fossil
BP 34.02 fossil
Royal Dutch Shell 31.95 fossil
Coal India 23.12 fossil
Pemex 22.65 fossil
Petróleos de Venezuela 15.75 fossil
PetroChina 15.63 fossil
Peabody Energy 15.39 coal mining fossil
ConocoPhillips 15.23 petroleum, gas, bitumen fossil
Abu Dhabi National Oil Co 13.84 fossil
Kuwait Petroleum Corp 13.48 fossil
Iraq National Oil Co 12.60 fossil
Total SA 12.35 fossil
Sonatrach 12.30 oil, gas fossil
BHP Billiton 9.80 mining, metals, oil fossil
Petrobras 8.68 fossil
(Billion tonnes of carbon dioxide equivalent)
“The great tragedy of the climate crisis is that seven and a half billion people must pay the price – in the form of a degraded planet – so that a couple of dozen polluting interests can continue to make record profits. It is a great moral failing of our political system that we have allowed this to happen.”
Michael Mann, one of the world’s leading climate scientists 5
Mijn commentaar: 5 miljard consumenten zijn daar mede schuldig aan, door hun vraag naar fossiel gedijen die 20 (of 18, zonder Billiton en .. ) zo goed. Deze bedrijven zouden zwaar in de problemen komen als de consument besloot om z'n fossiele verslaving af te bouwen.
90% of the emissions attributed to the top 20 climate culprits was from use of their products, such as petrol, jet fuel, natural gas, and thermal coal. One-tenth came from extracting, refining, and delivering the finished fuels 5
According to BHP management 10% of these emissions are from direct operations, while 90% come from products sold by the company 6
4. zie bv Google Becomes A Massive Polluter - Climate Crisis 247
climatecrisis247.com/energy/google-becomes-a-massive-polluter/
5. Revealed: the 20 firms behind a third of all carbon emissions | Climate crisis | The Guardian
www.theguardian.com/environment/2019/oct/09/revealed-20-firms-third-carbon-emissions
6. BHP - Wikipedia
en.wikipedia.org/wiki/BHP
Reacties
Geen opmerkingen