Onhoudbaar - Waarom moderne consumenten leefstijl niet duurzaam is
De moderne consumenten-leefstijl is niet duurzaam
NIETS kopen is duurzaam, want goed voor klimaat en planeet.
Het laatste wat de consument wil is niets kopen. In feite wil hij alles kopen, maar ziet zich beperkt door geld. Als de portemonnee het toelaat, of het kunt financieren, door een lening of een krediet, wordt er gekocht. (weinigen sparen tegenwoordig)
Rijke mensen kopen meer dan arme en hebben daardoor een beduidend grotere voetafdruk.
Niet-koop initiatieven zijn er wel, voor een dag of een maand en heel af en toe houdt iemand het een jaar vol.
Alleen het hoogst noodzakelijke kopen
Dat is vreselijk moeilijk. Vooral omdat de omgeving waarin we leven niet meewerkt. Of eigenlijk op alle manieren tegenwerkt. Mensen in onze omgeving kopen, praten over hun aankopen, showen ze, steken er je de ogen mee uit. Programma's op TV laten zien wat de trends zijn en hoe geweldig het is om die te volgen. Je huis nieuw inrichten of verbouwen volgens de laaste trends, je kleden volgens de laatste mode, de nieuwste gadgets aanschaffen.
Maar misschien de grootste factor is marketing: reclame die bijna 24 uur per dag aan je kop zeurt, op radio, TV en vooral sociale media. Influencers, die betaald door de commercie, je nieuwe producten voorschotelen.
Je moet wel heel sterk in je schoenen staan of bijzonder arm zijn om al deze verleidingen te weerstaan.
Daarbij komt dat bedrijven je graag willen doen geloven dat hun ‘groene’ producten wel duurzaam zijn. Maar dat zijn ze niet. Hooguit iets minder schadelijk. Toch blijft de verleiding om ‘verantwoorde producten’ te kopen.
De ecologische problemen vragen om een snelle aanpak. Tijd dus voor een duurzame leefstijl. Sterkte met het kopen, van niets.
al in 1992 conclusie: niet houdbaar
in 1992 leefstijl al 'onhoudbaar':
conclusion .. that the entire world could not live in the style of Americans,
with their larger homes, more numerous electrical gadgets, and auto-centered transportation
How Much is Enough?: The Consumer Society and the Future of the Earth
www.thesocialcontract.com/pdf/three-three/Durning.pdf
1992
It would not reduce global carbon emissions by anything like the 60-80 percent that the Intergovernmental Panel on Climate Change believes necessary to stabilize the world's climate....
Alan Durning is a senior researcher at the Worldwatch Institute.
This essay consists of excerpts from his new book, How Much Is Enough?
(New York: W.W. Norton & Company, 1992).
Reacties
Geen opmerkingen