Innerlijke leegte, marketing en hechting

Innerlijke leegte, marketing en hechting

Alles wat je moet meekrijgen in je vroegste jaren is eenvoudig.
Dat je gewenst, geliefd, welkom bent.
Dat je goed bent zoals je bent.
Dat je plezier beleeft aan en in je lijf,
je lichaam voedt totdat het genoeg is.
Dat je intuitief weet wanneer je genoeg hebt, verzadigd bent.
Sommige geluksvogels krijgen dat mee vanaf hun geboorte, maar voor de meeste mensen is dit bepaald niet vanzelfsprekend.

Want bij veel mensen gaat dit fout. Ze voelen zich diep van binnen niet geliefd, niet gewenst, onzeker, alleen, onbevredigd of zelfs verhongerd en leeg. Weinig mensen zijn zich dat van zichzelf bewust, maar aan het gedrag kun je vaak wel afleiden wat er diep van binnen speelt. Er zijn hiaten of storingen in de ontwikkeling, door dingen die niet goed liepen, in de periode vanaf de baarmoeder tot de middelbare school.

Marketing speelt op  die hiaten in. Reclame is overal om ons heen, de hele dag door. Vooral via sociale media worden we erdoor gebombardeerd. En door al die marketingboodschappen wordt je in je meest kwetsbare plekken geraakt, met een valse boodschap.
Door producten en diensten te kopen word je gelukkig, succesvol, gewaardeerd, gezien, geliefd.
Het is het uitbuiten van de menselijke zwakheid, zoals onderzoekers dat noemen.

Dat de hiaten uberhaupt bestaan, heeft mijns inziens alles te maken met hechting. Veilige hechting zorgt voor een positief gevoel over jezelf, eigenwaarde, zelfstandigheid, positieve sociale bindingen, gezonde relaties. Onveilige hechting brengt een reeks van narigheid met zich mee, van mogelijk obesitats, gevoeligheid voor verslaving, ongezonde relaties, teveel afhankelijkheid of te weinig intimiteit.
En het maakt de mens kwetsbaar voor manipulatie, uitbuiting en misbruik. En dus ook voor de 'manipulatie' door de marketing (wat marketeers overigens 'boodschap' noemen).

Onveilige hechting is voor een deel te 'genezen', maar de marketing werkt dat tegen. Compensatie is wat ze predikt. Leegte opvullen, ongemak wegmoffelen of verdoven. Retail therapie als genezing, maar dat werkt niet echt. Oppervlakkig gezien misschien wel, en dan nog maar voor beperkte tijd. Een mens went namelijk aan alles. Zelfs het prachtigste huis en de mooiste auto, worden op den duur gewoon. Als er leegte diep van binnen in je zit, krijg je die met spullen niet gevuld. Een eindeloze stroom van nieuwe spullen zorgt er hooguit voor dat je de leegte niet voelt.

In mijn ogen hebben we de samenleving zo ingericht dat veilige hechting tegengewerkt wordt. Dat begint al bij de Babydump, het uitkiezen van de babykamer. Uit een wereldwijd onderzoek onder miljoenen zuigelingen blijkt, dat ze het allerliefste bij hun moeder zijn. Ze willen haar warmte voelen, haar ademhaling en hartslag horen, haar geur ruiken. Geborgen, veilig en gevoed. Net zoals ze dat 9 maanden in de buik van hun moeder hebben ervaren.
Separatie is het scheiden van moeder en zuigeling. Dat geeft psychologische schade, blijkt uit onderzoek. Ik omschrijf de babykamer als een isoleercel. Volwassen mensen, waar de samenleving geen raad mee weet, worden in de gevangenis of psychiatrische inrichting geïsoleerd. Een zware straf, want je bent daar helemaal alleen, zonder contact met een medemens.
Waarom moet een zuigeling op zo'n manier gestraft worden? En zelfs nog erger, want elke seconde zonder z'n moeder en zonder eten lijkt een eeuwigheid. Hij heeft immers geen besef van tijd. Doodsangst is dan een 'biologische' reactie. Niet onlogisch als de baby dan z'n longen uit het lijf huilt.
Kinderwagens, complete babykamers, babyfoons en monitors, een hele bedrijfstak floreert op onze collectieve verdwazing om baby's niet te dragen en niet bij de moeder te laten. En de reclame loert zelfs in voorlichting. Magazines voor aanstaande ouders staan vol met advertenties voor van alles dat 'separatie' mogelijk maakt en bevordert.
En in veel landen voert de commercie een offensief om kunstmelk te promoten, ten koste van borstvoeding, dat door deskundigen als wenselijk wordt gezien en voor te vroeg geboren baby's zelfs van levensbelang is. Terwijl de tijd dat de baby aan de borst ligt belangrijk is voor een veilige hechting.

Een reclamevrije leefstijl is belangrijk om veilige hechting te bevorderen. Daar profiteert de hele samenleving van.

#Hechting #Marketing

Reacties

Geen opmerkingen

Reactie plaatsen

* Deze velden zijn verplicht