Hoe krijgen we het klimaat centraal?
Hoe krijgen we het klimaat op de plek die het verdient: centraal, op nr. 1
het klimaat wordt maar door weinigen op 1 gezet
toch is daar alle reden voor
argumenten om het klimaat centraal te stellen, in overheidsbeleid, in bedrijfsleven en in het leven van de consument
1. ‘defining problem of our time’
2. iedereen heeft of krijgt ermee te maken
3. door niets of te weinig te doen verergert de klimaatcrisis; er is al sprake van een versnelling van de opwarming
4. er dreigen ‘ingrijpende veranderingen’: tipping points
5. de ergste klimaatrampen kunnen we nu nog voorkomen
6. door het klimaat op 1 te zetten wordt het voor iedereen duidelijk dat actie dringend vereist is
7. met het klimaat op 1 zijn klimaat-acties beter te coordineren en te ondersteunen
8. door nu de klimaat-crisis serieus te nemen kunnen we grote materiele en financiele schade in de toekomst voorkomen.
de consument is onwetend mbt klimaat en wordt ook niet gestimuleerd om zich daarin te verdiepen. vele invloedrijke personen dragen een ‘boodschap’ uit dat het wel meevalt met de klimaatcrisis. De motivatie om in het persoonlijke leven, in de leefstijl, rekening te houden met klimaat is gering. Climate literacy is dringend gewenst, maar de motivatie daarvoor ontbreekt zolang de consument ervan uit gaat dat het wel meevalt met de klimaatverandering.
Echter….. de aanname is dat er nog iets aan het klimaat te doen valt, dat er nog wat te redden is. Er zijn mensen die menen dat het al te laat is om de echte klimaatramp die er aan zit te komen af te wenden. Een kleine troost is dan dat elke ton CO2 die niet de lucht in gaat de ellende een fractie minder erg maakt.
Reacties
Geen opmerkingen