Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Een reclame-vrije leefstijl

Marketing is schadelijk voor het klimaat. Om dat te begrijpen zijn 2 ‘stappen’ nodig, nl. de doelstelling van marketing onderkennen en de klimaatbelasting van producten en diensten duidelijk krijgen.

Het doel van marketing is het bevorderen van de verkoop van producten en diensten. Bedrijven steken geld in reclame omdat dat werkt. Verkoopbevordering is een miljardenbusiness.

Vrijwel alle producten en diensten hebben een koolstof voetafdruk, wat betekent dat ze het klimaat negatief beïnvloeden. Er zijn bedrijven die de klimaatbelasting van producten berekenen. De conclusie is dat werkelijk duurzame producten zeer schaars zijn. Zelfs de duurzaamste zijn niet geheel onschadelijk. Dat ze vaak als ‘groen’ of ‘duurzaam’ worden aangeprezen, helpt daarbij niet.

Het bevorderen van de verkoop van producten en diensten bewijst het klimaat dus geen dienst. De klimaatschade neemt ermee toe. Marketing is dus schadelijk voor het klimaat.

Dat wordt ook wel onderkend. Er zijn organisaties die daarom reclame voor de meest vervuilende producten en diensten willen verbieden, zoals voor vliegvakanties en vlees.

Omdat de klimaatcrisis zo urgent is, is het belang groot om marketing tegen te gaan en bij voorkeur te verbieden. Sommige steden zijn daar voorstander van, maar het blijkt in de praktijk lastig om reclame te weren.

Sinds de opkomst van de marketing als vakgebied zijn er veel manieren bedacht om de consument tot kopen te verleiden. De mobiele telefoon is daarvoor een ‘zegen’, want daarmee kan de consument vrijwel permanent met reclameboodschappen worden ‘bereikt’.

Wat kun je daaraan doen? Hoe leef je reclame-vrij? In het straatbeeld kun je nog wegkijken van alle billboards, uithangborden, etalages etc. Maar op je telefoon of computer is marketing veel lastiger te negeren.

Daarbij komt dat negeren niet betekent dat het je niet raakt. In mijn opinie is de centrale boodschap van marketing juist het meest schadelijk: om gelukkig, succesvol, gezien, gewenst, mooi te zijn moet je kopen. Het aanschaffen van producten en diensten biedt ‘de oplossing’. Dat staat lijnrecht tegenover wat in een goede opvoeding aan een kind wordt meegegeven: je bent goed zoals je bent. En het contrasteert ook met wat in de meest uiteenlopende vormen, van popliedjes tot religieuze teksten, wordt gezegd: geluk is eenvoudig en niet afhankelijk van rijkdom, status of wat je bereikt in het leven.

Marketing zou ‘ideaal gesproken’ de consument in een permanente staat van ontevredenheid brengen, omdat dat de meeste koop-drang oplevert. Een werkelijk gelukkig mens heeft genoeg aan zichzelf en wat hij of zij bezit. En is daarmee een waardeloze afnemer van de producten en diensten die de reclame probeert op te dringen.