De grootste reden voor onverschilligheid is het gebrek aan kennis
Anuna De Wever
Belgische klimaatactiviste1
Klimaat geletterdheid zou een vertaling kunnen zijn van het Engelse begrip ‘climate literacy’. Het gaat om kennis van en inzicht in de klimaatcrisis. Mensen denken vaak wel wat te weten over ‘klimaat’, maar uit onderzoek blijkt dat dit maar heel weinig is. Totaal onvoldoende, als je bedenkt dat klimaatverandering hét probleem van de 21e eeuw is. En tegelijkertijd ook logisch dat dit laatste niet wordt onderkend. Want je kunt de ernst van een probleem niet zien als je er vrijwel niets van af weet.
Het wordt hoog tijd voor robuuste klimaatacties, in het bijzonder een drastische reductie in de uitstoot van broeikasgassen.
Om de noodzakelijke brede kentering in publieke opinie te bewerkstelligen is het noodzakelijk om het belang van deze kwestie te integreren in het onderwijs.
Laura Vervacke 2
1. Klimaatalmanak - Uitgeverij Haystack
haystack.nl/klimaatalmanak/
2. Peiling naar kennis over Klimaat en Energie bij leerlingen in het secundair onderwijs
Educatief Pakket Klimaatverandering
libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/863/927/RUG01-002863927_2020_0001_AC.pdf