Aardverschuivingen en reclame voor vliegreizen

Vandaag in het nieuws. Twee berichten naast elkaar op de NOS website. Hebben ze met elkaar te maken? De moessonregens zijn zwaarder dan normaal. Maar een verband met klimaatverandering is natuurlijk niet zo gemakklijk vast te stellen.1

Aan de andere kant van de wereld voelen wij de klimaat-crisis nog niet tot op de huid. Afgezien van een enkele snelweg die onder water staat is de hinder betrekkelijk klein. Motivatie om de klimaatramp zo klein mogelijk te houden heeft de consument niet. Die wil gewoon vliegen, het liefste ver. Dappere pogingen om reclame voor vliegreizen te verbieden stranden keer op keer. Terwijl vliegen juist veel klimaatschade geeft.

“Gerekend per uur, is er geen betere manier om fossiele brandstoffen te verstoken en de planeet op te warmen, dan vliegen.”
Peter Kalmus, climate scientist .2

Hoog tijd om het vliegen aan banden te leggen. Maar wanneer krijgen we de handen daarvoor op elkaar? Als de Nederlandse consument de klimaatramp keihard om z'n oren krijgt? Waarschijnlijk zelfs dan niet. Vrijwel niemand neemt het klimaat persoonlijk. Zelfs niet als hij of zij er slachtoffer van wordt.

Daarom pleit ik voor ‘klimaat geletterdheid’ (climate literacy in het Engels). Kennis van de klimaatverandering, de gevolgen en de (weinige) mogelijkheden om de grootste ramp te voorkomen, kan helpen om meer gemotiveerd te raken. Om ‘klimaat’ serieus te nemen en dit buitencategorie-probleem op zijn plek te zetten: Nummer één.

   The shift from consumer to citizen is a truly big idea
   Dame Fiona Reynolds 3

Bovendien pleit ik voor een andere ‘identiteit’. We moeten weer burger worden. Sinds de welvaart begon te exploderen, 50 jaar geleden, zijn we steeds meer tot ‘consument’ gevormd. Een wild succes voor commercie en marketing, maar destructief voor de planeet. Kopen, spullen, reizen en geld verdienen zijn nu de prioriteiten. Een wereldburger kijkt echter verder dan dat en streeft naar wat werkelijk van belang is: een leefbare planeet voor zijn kleinkinderen.

1. Weersextremen 2024 laten zien: klimaatschade geen dreiging, maar al werkelijkheid
https://nos.nl/artikel/2549714-weersextremen-2024-laten-zien-klimaatschade-geen-dreiging-maar-al-werkelijkheid
2. How much does air travel warm the planet? New study gives a figure
https://news.mongabay.com/2022/04/how-much-does-air-travel-warm-the-planet-new-study-gives-a-figure/
3. The Citizen Shift | New Citizen Project
https://www.newcitizenproject.com/citizenshift

 

Vandaag in het nieuws. Twee berichten naast elkaar op de NOS website. Hebben ze met elkaar te maken? De moessonregens zijn zwaarder dan normaal. Maar een verband met klimaatverandering is natuurlijk moeilijk vast te stellen. 1

Aan de andere kant van de wereld voelen wij de klimaat-crisis nog niet tot op de huid. Afgezien van een enkele snelweg die onder water staat is de hinder betrekkelijk klein. Motivatie om de klimaatramp zo klein mogelijk te houden heeft de consument niet. Die wil gewoon vliegen, het liefste ver. Dappere pogingen om reclame voor vliegreizen te verbieden stranden keer op keer. Terwijl vliegen juist veel klimaatschade geeft.

“Gerekend per uur, is er geen betere manier om fossiele brandstoffen te verstoken en de planeet op te warmen, dan vliegen.”
Peter Kalmus, climate scientist .2

Hoog tijd om het vliegen aan banden te leggen. Maar wanneer krijgen we de handen daarvoor op elkaar? Als de Nederlandse consument de klimaatramp keihard om z'n oren krijgt? Waarschijnlijk zelfs dan niet. Vrijwel niemand neemt het klimaat persoonlijk. Zelfs niet als hij of zij er slachtoffer van wordt.

Daarom pleit ik voor ‘klimaat geletterdheid’ (climate literacy in het Engels). Kennis van de klimaatverandering, de gevolgen en de (weinige) mogelijkheden om de grootste ramp te voorkomen kan helpen om meer gemotiveerd te raken. Om ‘klimaat’ serieus te nemen en dit buitencategorie-probleem op zijn plek te zetten: Nummer één.

   The shift from consumer to citizen is a truly big idea
   Dame Fiona Reynolds 3

Bovendien pleit ik voor een andere ‘identiteit’. We moeten weer burger worden. Sinds de welvaart explodeerde, 50 jaar geleden, zijn we steeds meer tot ‘consument’ gevormd. Een wild succes voor commercie en marketing, maar destructief voor de planeet. Kopen, spullen, reizen en geld verdienen zijn de prioriteiten. Een wereldburger kijkt echter verder dan dat: een leefbare planeet voor zijn kleinkinderen.

1. Weersextremen 2024 laten zien: klimaatschade geen dreiging, maar al werkelijkheid
nos.nl/artikel/2549714-weersextremen-2024-laten-zien-klimaatschade-geen-dreiging-maar-al-werkelijkheid
2. How much does air travel warm the planet? New study gives a figure
news.mongabay.com/2022/04/how-much-does-air-travel-warm-the-planet-new-study-gives-a-figure/
3. The Citizen Shift | New Citizen Project
https://www.newcitizenproject.com/citizenshift

 

Reacties

Geen opmerkingen

Reactie plaatsen

* Deze velden zijn verplicht